Po przeanalizowaniu Regulaminu Wyborczego delegatów na pierwszy Krajowy Zjazd Fizjoterapeutów Zarząd Główny OZZ „Fizjoterapia” ....
Wyraża duże zaniepokojenie ilością błędów znajdujących się we wspomnianym powyżej akcie. W naszej opinii
przyjęcie metody wyborów delegatów na pierwszy Krajowy Zjazd Fizjoterapeutów według parytetu przynależności oddzielnie dla reprezentowanego poziomu wykształcenia, łamie podstawowe zasady funkcjonowania samorządu zawodowego i podważa zasadę równości. Nawet przyjmując że autorzy Regulaminu złamali zasadę równości w dobrej wierze, wydaje się wątpliwym podział wyborców według klucza określającego w następujący sposób procentowy udział poszczególnych grup fizjoterapeutów w procesie wyborczym;

- 9% specjalistów fizjoterapii,

- 58% magistrów fizjoterapii,

- 18% licencjatów fizjoterapii,

- 9% techników fizjoterapii.

Na jakiej podstawie czlonkowie KOSF obrali w/w wartości? Czyżby już było wiadomo jaka liczba fizjoterapeutów i na jakim poziomie wykształcenia zostanie zarejestrowana i pozytywnie zweryfikowana? Jedynie odniesienie się do zarejestrowanych fizjoterapeutów ma sens w przypadku ustalania parytetów wyborczych, pomijając zasadę równości. Ponadto ograniczanie możliwości głosowania pomiędzy osobami reprezentujacymi inny poziom wykształcenia, wydaje się mocno nielogiczne i budzące wątpliwości.

Kolejnym nielogicznym zapisem, jest zapis w Regulaminie nadający niejako z automatu prawo zostania delegatem członkom KOSF. W opinii Zarządu Głównego OZZ ”Fizjoterapia” tylko osoby wybrane w wyborach na równych prawach, obowiązujących kazdego wyborcę mogą zostać delegatami. Członkom Komitetu pracującym społecznie nad utworzeniem Samorządu należy się szacunek za włozony wklad pracy, ale pomijanie etapu wyborczego i nadawanie im w imię zasług, statusu delegata budzi poważne wątpliwości.

Również zapis o liczbie delegatów wybieranych w danym regionie na Krajowy Zjazd Fizjoterapeutów ograniczony do widełek od 80 do 340 osób powoduje szereg wątpliwości. Skąd wzięto taka liczbę? Należałoby zapewne ustalić w Regulaminie ilość zarejestrowanych wyborców przypadających na potencjalnego delegata i dopiero po zakończeniu procesu rejestracji okreslić liczbę końcową delegatów. Taki system wyborów jest proporcjonalny i w naszej opinii zapewnia równe szanse dla każdego wyborcy.

Następny z zapisów Regulaminu, który wydaje się być dyskusyjny to paragraf określający, lub raczej nieokreślający jasno roli koordynatorów wojewódzkich. Brak wyraźnych zapisów dotyczących ich roli w trakcie zebrania wyborczego ,oraz rozgraniczenie ich kompetencji oraz kompetencji czlonków komisji skrótacyjnej i przewodniczącego zebrania. Nałożenie odpowiedzialności za procedury będące niewykonalnymi, ze względu na głosowanie zgodnie z parytetem wykształcenia i związanymi z tym niedopowiedzeniami w Regulaminie, oraz brakiem zasady równości czynią ich rolę arcytrudną i karkołomną. Powołanie koordynatorów przed doprecyzowaniem Regulaminu i brakiem konsultacji z nimi też nie było zabiegiem przemyślanym, czyniącym na chwilę obecną ich pracę szczególnie trudną, bez możliwości wypowiedzenia się o swojej funkcji. Ponadto przyjęcie funkcji koordynatora merytorycznego sprawującego pieczę nad pracą koordynatorów wojewódzkich podważa, rolę tych ostatnich jako osób zaufania społecznego.

Reasumując, proponujemy zmianę Regulaminu na bardziej przejrzysty i upraszczający procedury wyborcze poprzez;

  • wykreślenie zapisu o parytecie wyborczym ze względu na poziom wykształcenia

  • wykreślenie zapisu o automatycznym nadaniu statusu delegata członkom KOSF

  • przyjęciu zasady, na każdą pełną 20-tkę zarejestrowanych fizjoterapeutów wybierany jest jeden delegat

  • określenie jasno roli koordynatorów wojewódzkich poprzez dopilnowanie procesu rejestracji, zorganizowanie miejsca wyborów, otwarcie zebrania wyborczego.

  • likwidację funkcji koordynatora merytorycznego, lub przejęcie przez niego funkcji koordynatorów wojewódzkich

  • dokładne opisanie procedur obowiązujących podczas spotkania wyborczego